زیر و بم سریال «پناه آخر» با چاشنی شعار
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۲۳۱۸
کارگردان «پناه آخر» با تاکید بر انتخاب درست بازیگران این مجموعه، اظهار کرد: مهمترین کاراکتری که برگ برنده من به عنوان کارگردان محسوب میشد، انتخاب افسر اسدی بود که خیلی ها می گفتند انتخاب درستی نیست اما من می دانم تمام دیالوگهایی که این کاراکتر میگوید، چاشنی شعار در آن است و ممکن است دیگران آن را خوب درنیاورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، داریوش یاری کارگردان سریال «پناه آخر» که پخش آن به تازگی از شبکه یک سیما آغاز شده است، درباره فعالیتش در در سینما و تلویزیون گفت: خیلی نمی خواهم خودم را لوس کنم و بگویم سخت گیر هستم اما تلاش می کنم کاری که انجام می دهم خودم را راضی کند. من فیلم «دخیل» را ساختم و بعد از آن برای فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» هم ۱۰ سال وقت گذاشتم و ۶ سال پژوهش آن طول کشید. سال گذشته فیلمی به نام «لیلاج» ساختم که از ۲۰ آبان اکران می شود و خیلی دوستش دارم.
این کارگردان که صبح امروز در برنامهی «سلام صبح بخیر» در شبکه سه سیما حاضر شده بود، ادامه داد: در تلویزیون هم سریالهایی ساختم که خیلی دیده شد. مثل «خانهای روی تپه». در کنار آنها «حبیب» هم فیلم تلویزیونی پرزحمتی بود که با یک تهیه کننده خوب در تلویزیون به فیلم خوبی تبدیل شد.
یاری درباره «پناه آخر» که اسم آن در گذشته «مجلس حیرانی» بود گفت: نام این سریال به صلاحدید مدیران تغییر کرد. فیلمنامه را برای من فرستادند و رگه هایی در این طرح دیدم که فضاهای خوبی را در نگارش داستان می توانست به وجود آورد. دوست عزیزم صادق خوشنام به عنوان نویسنده و اکبر نبوی به عنوان مشاور به کار اضافه شد، جلسات و گفتگوهایی داشتیم و در جستجوی یک ایده اصلی بودم که به خودم بگویم داریوش یاری تو چرا باید این سریال را بسازی؟ همیشه برایم مهم بود، چراکه وقتی صحبت از عاشورا بود یک تابلوی نقاشی در ذهن همه ما شکل می گیرد تابلویی که ۳۳ هزار نفر در یک طرف و ۷۲ نفر در طرف دیگر آن ایستاده اند. این رویارویی صفتها، کینه، خشم، حسادت، بدبینی، خشم و... در برابر جوانمردی، برادری، محبت، دوستی و... است. وقتی این صفتها با هم روبرو می شوند، آن لحظه عاشورایی است. بی دلیل نیست که علمای ما می گویند «کل یوم العاشورا کل الارض کربلا». اگر ما در هر موقعیتی قرار گرفتیم که بین منفعت و حقیقت قرار گرفتیم می توانیم به رستگاری برسیم.
یاری در ادامه درباره ترکیب بازیگران سریال اظهار کرد: برای انتخاب این دوستان روزهای پرپیچ و خمی را گذراندیم. تهیه کننده ما خیلی خوش ذوق و باسلیقه است و یک سریال وقتی می تواند خوب ساخته شود که تهیه کننده خوبی داشته باشد. در تلویزیون لزوما فقط با کارگردان خوب نمی شود سریال خوب ساخت، تهیه کننده مهم تر است. تهیه کننده وسواس های خاص خودش را داشت. نویسنده هم همینطور. تا ۵ و نیم صبح با هم حرف می زدیم و دعوا می کردیم و صدایمان بلند می شد. من وقتی فیلمنامه را می خواندم حاج مرتضی در ذهنم بیژن امکانیان بود و در سریال قبلی ام هم با او اتفاق خوبی افتاد. گفتگویی که با هم کردیم، دیدم درک درستی دارد و همکاری مان نتیجه خوبی داشت.
این کارگردان ادامه داد: امین زندگانی همیشه یک داماد خوب و دوست داشتنی خانواده های ایرانی است. او قرار بود همان داماد خوب باشد و از قسمتی به بعد نیز ساختار شکنی رخ بدهد. به او گفتم نترس و به میدان بیا. با عباس غزالی هم فیلم «حرف مردم» را کار کرده بودیم او با وسواس نقشهایش را انتخاب می کند. او فیلم و سریالهای خیلی خوبی بازی کرده و آنقدر وسواس دارد که تو را به عنوان فیلمساز دیوانه می کند و مدام مجبور میشوی به متن مراجعه کنی و با نویسنده ها صحبت کنی. حدیث میرامینی هم همینطور بود.
یاری یادآور شد: مهم ترین کاراکتری که برگ برنده من به عنوان کارگردان بود انتخاب افسر اسدی بود که خیلی ها می گفتند انتخاب درستی نیست اما من می دانم تمام دیالوگ هایی که شخصیت فاطمه می گوید چاشنی شعار در آن است و ممکن است دیگران آن را خوب درنیاورند. او یک مادر تمام عیار است. وقتی با او یکی دو جلسه نشستیم و تهیه کننده را راضی کردیم که بیاید. وقتی او آمد روز اول که تهیه کنده و نویسنده راش ها را دیدند راضی بودند و اگر این انتخاب غلط بود، فیلم روی هوا می رفت.
این کارگردان در پایان گفت: ما از قسمت چهارم، پنجم در کاراکترهایمان چرخشهایی شکل می گیرد که دیدنی و جذاب است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سریال پناه آخر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهیهکننده نونخ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته میشود
اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون